کودک و نوجوانی که دارای مهارت تفکر انتقادی است، می تواند آنچه را به او ارائه با تحمیل می شود، بدون بررسی دقیق، نپذیرد. برای مثال، ارزش ها، فشار همسالان و رسانه ها بخشی از واقعیت های زندگی کودک و نوجوان است.

تحلیل این عوامل به شفافیت مواضع و تصحيح نگرش های وی کمک خواهد کرد. در نتیجه، فشار ناشی از تعارضات و باورهای خام و تحمیلی کاهش یافته و بهداشت روانی شخص کمتر در معرض آسیب های جدی قرار می گیرد. آنچه اغلب مانع تفکر انتنادی می شود، نوعی بی مهارتی در تصور مسئله در بیرون از خویش» است. مفهومی که آن را «مسئله مداری» در مقابل «خودمداری» می گویند.

خودمداری، همواره در حکم یک مانع بزرگ ذهنی، انسان را از حل مشکلات خود، به طریق عینی باز داشته است. در مقابل، مسئله مداری، موجب خارج شدن از خود و توجه به خود مشکل می شود. انسانی که دارای تفکر انتقادی است، راه حل ها را یکی پس از دیگری می آزماید.

در این حالت، پاسخ های او القایی، ذهنی، عاطفی و بی اساس نیست و از متن واقعیت برمی خیزد. آمیختن خصلتها، امیال و احساسات با مسئله، به اتخاذ مواضع یک سونگر و پیش داوری های کم و بیش ناقص و نارسا می انجامد.

مطالعات دقیق ژان پیاژه، روان شناس سوئیسی، نشان میدهد که مشکل عمده ی کودکان و نوجوانان در مورد واقعیت، همین خودمحوری است. به تصور آنها، در یک روند بهنجار تحولی، انتظار می رود که فرد، از خودمحوری خارج شده و به مسئله مداری برسد.

اما متأسفانه، موانع این تحول، فراوان است و نقایص تربیتی، آموزشی و به موجب می شود که او نتواند یک مسئله با مشکل را خارج از خود و «في نفسه» مورد بررسی و ارزشیابی قرار دهد. روشن است که نظام تربیتی مطلوب، همواره تفکر انتقادی را ارج نهاده و با تقدیر و تقویت آن، ظهور و مداومت این نوع تفکر را تضمین می کند.


موضوع این پروپوزال :مهارت تفکر انتقادی

توجه توجه : (به دلیل سوء استفاده سایت های زرد و نامعتبر از عنوان پروپوزال های جدید ما در سایت سطر اول، نمایش عنوان کامل پروپوزال تنها پس از خرید کامل فایل پروپوزال امکان پذیر است.)

فرمت پروپوزال : پروپوزال با فرمت WORD و قابل ویرایش

کد محصول : 39712


قیمت این پروپوزال : 25000 تومان

فایل این پروپوزال بلافاصله و فورا بعد از پرداخت به ایمیلتان ارسال می شود.



ما می توانیم جدیدترین و بهترین موضوعات پایان نامه و پروپوزال و مقاله را درباره مبحث بالا برایتان طراحی کنیم.

تماس با ما:

پیشنهاد موضوعات جدید پایان نامه روانشناسی و مشاوره و انجام حرفه ای پروپوزال :

  09011853901

satreaval12@gmail.com


گفتگوی مستقیم با ما در تلگرام

دانلود رایگان کتاب بانک موضوع پایان نامه و پروپوزال در کانال تلگرام


هزاران پروپوزال جدید اینجاست ... کلیک کنید