بازیسانی یک گرایش در حال ظهور در بخشهای مختلف از قبیل تجارت، مدیریت سازمانی، آموزش ضمن خدمت، سلامتی، سیاست اجتماعی و اجتماعی می باشد. این اصطلاح به استفاده از مکانیک های بازی در بافت هایی غیر از بازی دلالت دارد." (دتردینگ، دیکسون، خالد و نک ، ۲۰۱۱). یا تقریبا "پدیده خلق تجربیات بازی وار است" (کوویستو و هماری ، ۲۰۱۴). بازیسانی به بافت های مختلف و برای اهداف متفاوت اتخاذ شده است. بازیسانی به عنوان یک محرک برای ارتقاء امور اساسی مانند یادگیری، عملکرد کارکنان، متعهد کردن مشتری و حتی جمع کردن ابتکارات استفاده می شود. گارتنر اینک می گوید: علاقه گسترده ای که بازیسانی جلب می کند در پتانسیل آن برای تقویت درگیر سازی، تغییر رفتار و تقویت ابتکار نهفته است. البته تعداد رو به رشدی از خدمات، در حال بازیسانی هستند (هوتاری و هماری، ۲۰۱۲). گارتنر پیش بینی می کند که تا سال ۲۰۱۵ بیشتر از نصف سازمان هایی که با فرایندهای خلاقانه سر و کار دارند، فعالیت هایشان را تا حدودی بازیسانی کرده باشند. بازیسانی همچنین در حال شروع شدن در آموزش است (دامینگیوز و همکاران، ۲۰۱۳). بازیسانی به علت پایبندی که ایجاد می کند و انگیزه ای که به دانش آموزان می دهد منجر به فرایند یادگیری و بروندادهای غنی تر می گردد (کپ ۲۰۱۲، به نقل از کاپونتو، ایرپ وات ، ۲۰۱۴). از نظر مفهومی، بازیسانی می تواند به عنوان استفاده از عناصر طراحی بازی در زمینه های غیر بازی "تعریف گردد. با نگاهی عمیق تر در این تعریف، چهار عامل دارای اهمیت است: 1- اصطلاح بازی معمولا اشاره ضمنی به اجزاء موقعیتی زیر دارد: یک هدف، که باید کسب شود، قوانین محدود کننده که تعیین می کند چطور هدف کسب شود، یک سیستم باز خورد، که اطلاعاتی در مورد پیشرفت به سمت هدف مهیا می کند و این واقعیت که مشارکت، داوطلبانه است. ٢- اصطلاح عنصر، به تشخیص بازیسانی از بازی های جدی (که یک بازی تمام عیار، برای اهدافی غیر از سرگرمی را توصیف می کند) کمک می کند از طرف دیگر بازیسانی به استفاده صریح عناصر ویژه ای از بازی در بافت های غیربازی اشاره دارد. ۳- اصطلاح طراحی به استفاده از طرح بازی به جای استفاده از فناوری بازی بنیاد یا شیوه های گسترده تر از بوم شناسی بازی اشاره دارد. ۴- همانطور که قبلا اشاره شد، حوزه کاربرد بازیسانی بسیار وسیع است، برای تصور آن و جلوگیری از محدودسازی تعریف به زمینه های مشخص، حوزه کاربردی تنها با اصطلاح زمینه های غیر بازی توصیف شده است. این تعریف عملی با اجزاء مربوطه اش بسیار وسیع است. این به تشخیص بازیسانی از سایر مفاهیم مرتبط با بازی کمک می کند و اساسی برای تحقیقات بدون محدودیت برای بازیسانی فراهم می سازد. هر چند بازیسانی اغلب با فناوری دیجیتال در ارتباط است، تنها به رسانه های دیجیتال مربوط نیست بلکه برداشت غیر دیجیتال نیز ممکن است.
موضوع پیشنهادی پروپوزال روانشناسی :
بررسی اثر بخشی تکنیک بازیسانی بر یادگیری و خلاقیت و انگیزه پیشرفت در دانش آموزان ...