با توجه به اینکه بازیهای رایانه ای همیشه دارای یک داستان و یک جریان هستند و برخی بازیهای آموزشی مخصوص نقاشی وجود دارد که به کاربر اجازه میدهد که تواناییهای خود را در زمینه نقاشی بکار برد و به او نمره (امتیاز) میدهد و یا بازی های که به کاربرانش اجازه میدهد داستانهایی از خود بسازند یا در مورد برخی چیزها مطالبی بنویسند میتوانند در پرورش قوه خلاقیت افراد مؤثر باشند. در تحقیقی که کریمی (۱۳۷۹) تحت عنوان" بررسی رابطه خلاقیت با اضطراب، جنسیت، پیشرفت تحصیلی و منزلت اجتماعی گروهی از دانش آموزان مقطع سوم راهنمایی شهر شیراز " انجام داد یکی از این نتایج رابطه معنی داری میان خلاقیت و اضطراب در هر دو گروه پسران و دختران وجود دارد. با توجه به اینکه می دانیم در شرایط بازی کاربر برای بروز تونایی های خود تحت فشار جو کلاس و دوستان نیست و بدور از آن فشارها عمل میکند بازیها میتواند در رشد خلاقیت افراد مؤثر باشد. از طرف دیگر با توجه به موفقیتهایی که کاربر در جریان بازی بدست میآورد میتواند در افزایش اعتماد به نفس کاربرانش مؤثر باشد. که این اعتماد به نفس و اعتقاد به تواناییهای خود باعث میشود فرد این توانایی را در خود ببیند که با مسائل واقعی روبرو شده و و با این مسائل درگیر بشود و برای آنها راه حل ارائه کند.
موضوع پیشنهادی پروپوزال پایان نامه روانشناسی :
بررسی اثر بخشی قصه درمانی بر کاهش اضطراب و افزایش تفکر خلاق و اعتماد به نفس در دانش آموزان