سایر افراد یادگیری بازی بنیاد و بازی های جدی را کم و بیش یکسان می دانند (مثل کورتی ، ۲۰۰۶).
در نگاه کورتی، جی. بی. ال، پتانسیل تلفيق فعالیت های آموزشی، مهارت آموزی و ابتکاری با خاصیت درگیر سازی، انگیزه، بازی نقش و قابلیت تکرار را دارد (فتون شکست خورده و... می توانند تعدیل شده و دوباره امتحان شوند). یادگیری بازی بنیاد دیجیتال (دی جی بی ال نزدیک و مرتبط با جی. بی. ال است، با یک محدودیت مضاعف که مرتبط با بازی های دیجیتال می باشد.
در کلام مارک پرنسکی، دی. جی. بی. ال "تازه ترین گرایش در یادگیری الکترونیک" است (/ tWitchispeed . com : کیلی ، ۲۰۰۵ و اسکوایر و همکاران، ۲۰۰۵).
پرنسکی بیان می کند که دی. جی. بی. ال بر پایه دو فرضیه کلیدی استوار است: اولا، الگوهای تفکر یادگیرندگان امروزی تغییر کرده است و دانش آموزان امروزه در زبان رسانه دیجیتال "سخن گویان بومی " هستند.
دوما، این نسل یک قالب اساس جدید از رایانه و گیم پلی های ویدیویی را تجربه کرده اند و این شکل جدید، سرگرمی، ترجیحات و قابلیت های آنان را شکل داده و پتانسیل عظیمی برای یادگیری کودکان و بزرگسالان ارائه می کند.
موضوع پیشنهادی پروپوزال روانشناسی :
مقایسه تاثیر یادگیری بازی بنیاد و بازی های جدی بر میزان یادگیری درس ریاضیات دانش آموزان مقطع ابتدایی