این آزادی عمل در مواردی مانند انتخاب بازی یک نفره یا دو نفره، گزینش نام افراد حاضر در بازی و نام بازیگر، انتخاب رنگ، سلاحها و تجهیزات جانبی مورد نیاز، نوع آرایش سپاه، ویژگیهای صوتی بازی، زبان مورد نیاز بازیگر، تیم مورد نظر بازیگر و بسیاری از موارد دیگر قابل مشاهده است. در سطحی بالاتر، طراحان بازیهای رایانه ای به گونه ای عمل میکنند که هر چه بیشتر بازیگر را درگیر بازی کنند، برای این منظور آنها، ممکن است در ابتدای بازی از یکدیگر بخواهند روح خود را به قهرمان بازی تقدیم کنند تا وی بتواند بازی کند. یکی از مهم ترین دلایل جذابیت بازیهای رایانه ای تعامل و ارتباط دو جانبه ای است که در بین بازی و بازیگر وجود دارد. ضمن این که ارتباط، انگیزه فرد را برای بازی بالا میبرد، برای مثال هنگامی که بازیگر پس از طی مرحله ای جایزه ای مانند یک مدال، جان تازه یا اسلحه قوی تر دریافت می کند، این بازخورد دستگاه میتواند فرد را به بازی بیشتر و رسیدن به مرحله های بالاتر تشویق نماید. از سوی دیگر، بازیهای رایانه ای هیجان انگیزند و نیاز آدمی به محرکهای جدید و جالب توجهی که در این بازیها وجود دارد، نقش مهمی در گرایش افراد به این بازیها به عهده دارند. طرح موضوع های شگفت انگیز، خلق صحنههای اعجاب آور، ارائه موضوعهای ورزشی پرتحرک، توجه به مد و ادغام قدرت و زیبایی و هیجان از دیگر دلایل جذابیت بازیهای رایانه ای هستند (منطقی، ۱۳۸۶).
موضوع پیشنهادی پروپوزال پایان نامه روانشناسی :
بررسی رابطه سلامت روان و کاهش استرس و حل مسئله با بازی های رایانه ای در بزرگسالان