در این گونه مواقع، به نظر می رسد که این رؤیاها نشانگر کشمکش های ناخودآگاه افراد بوده و از لحاظ نمادین به صورت جنسی و یا پرخاشگرانه ظاهر شوند؛ در حالی که اغلب این رؤیاها، گونه هایی از ترانه ها هستند که نمی توان آنها را بوسیله تفكر عادی بیان کرد. بررسی های انجام شده در مورد رؤیاهای در بیداری نشان می دهد که آنها نه برخاسته از عوامل جنسی هستند و نه پرخاشگرانه، بلکه بر اثر فعالیت های یکنواخت زندگی پدید می آیند. ارتباطات ناخودآگاه در نظریات فروید برای تشریح عوامل واقعی آثار خلاقانه فرض گرفته می شود. دو نمونه از این برداشتها را می توان در تحلیل گدو در مورد زنی با روسری، در نقاشی گوئرنیکای پیکاسو و تحلیل روزنبرگ از تصمیم شاعر برای سرودن یک شعر در مورد اسبی در دره مانیومنت، مشاهده کرد.
البته در هر دو مورد لازم نیست که فراتر از فرایندهای بازیابی عادی برویم. این فرایندها هر روزه در یادآوری اطلاعات متأثر از حوادث بیرونی مورد استفاده قرار می گیرد. بنا به اظهارات گدو سروصدا و ویرانی حاصله از بمباران گوئرنیکا پیکاسو را به یاد زلزله ای که در کودکی برای او اتفاق افتاده بود انداخت و همین یادآوری او را بسوی خاطره مادرش که روسری بسته بود رهنمون ساخت. گرچه در اینجا باید خاطرنشان ساخت که پیکاسو خود زلزله را مستقیما تجربه نکرد، بلکه در این مورد تنها از مطالب روزنامه و عکس های این حادثه استفاده کرد. طبق اظهارات پیکاسو واقعه زلزله در مجموع برای او حادثه ای هیجان انگیز بوده است و نه تجربه ای دهشتناک. این موضوع تلاش گدو را برای همتراز کردن این حادثه با بمباران گوئرنیکا و تأثیر احساسی بر پیکاسو با تردید روبرو می سازد.
موضوع پیشنهادی پایان نامه روانشناسی :
بررسی رابطه پرخاشگری و تفکر فرایند نخستین و نقاشی خلاقانه دانش آموزان مقطع متوسطه اول ...