حتی این رقابت ممکن است بین ما و بازیکنی که یار ماست روی دهد، به این معنی که هر کدام از ما بخواهد تعداد بیشتری از دشمنان را بکشد یا | اینکه امتیازات بیشتری به دست بیاورد. رقیب یا دشمن کسی است که بازیکن را به فعالیت تحریک میکند و عامل اصلی ایجاد لذت در این رقابت است، بدون او رقابتی شکل نمیگیرد تا در گیر آن شویم. این رقیب (دشمن میتواند شخصیت یا شخصیتهایی دیگر باشند یا موانعی که بر سر راه ما قرار داده شده اند و یا حتى زمان. گاه نیز ترکیبی از هر سه مورد در برابر بازیکن قرار می گیرد. زمان وقتی به رقیب ما تبدیل میشود که ما مجبور باشیم در مدت زمانی مشخص کاری را انجام دهیم. و اگر مجبور شویم مانع یا دشمن خاصی را در مدت زمانی مشخص از بین بریم دلتا فورس با ترکیبی از دشمن و زمان رو به رو خواهیم شد. موانع کشنده که باید برای نابودیشان چارهای بیندیشیم و یا از برخورد با آنها اجتناب کنیم نیز جزو همین مورد به حساب میآیند. مثل کانال فاضلاب در جا به جایی در زمان که در آن آب جمع شده است و احتمال برق گرفتگی را ایجاد می کند. به طور کلی دشمن هر چیزی است که به شخصیت بازی آسیب میرساند.
موضوع پیشنهادی پروپوزال پایان نامه روانشناسی :
رابطه بازی رایانه ای و ویژگی های شخصیتی و حل مسئله در نوجوانان